luni, 17 martie 2014

Ciorba de perisoare cu zeama de varza

Sfatul meu este sa te casatoresti. Daca vei avea o nevasta buna, vei fi fericit; daca nu, vei deveni filosof.
Socrate"

Din punctul meu de vedere, exista pe internet 3 tipuri de retete: Tipul 1: retete inutile, de genul reteta de ou: se ia o gaina, se pune pe cuib si se asteapta. Se obtine un frumos ou de gaina. Sau, reteta de ou fiert: se ia oul obtinut anterior de la frumoasa gaina, si se pune in 400 ml apa. Se fierbe 3-4 minute si se obtine un gustos ou fiert. Nu comentez ! Sunt delicioase ambele retete, daca la ultima se adauga si 1-1.5 grame de sare iodata (reteta, intr-o postare urmatoare).
Tipul 2: retetele pentru profesionisti, de genul clapostrocen biristrocizat: nimeni nu stie ce sunt aia, unde se gasesc, sau ce reprezinta. Nu gasesti nimic pe internet despre materiile prime. E un fel de franc-masonerie a cratitei:. Se ia un cibiliscop, se curata de caroase, se toarna peste ceapa taiata cubulete si calita pana devine sticloasa. Se adauga putin clapostrocen. De aceea i se spune biristrocizat. Iti vine sa te sinucizi dupa o astfel de reteta, si nu-ti vine sa mai calci prin niciun restaurant.
Tipul 3: retetele cu adevarat utile, de genul salata de boeuf cu maioneza. Iti explica cum se face maioneza, ce ingrediente se folosesc la salata, cum se amesteca si cat (nu se da reteta de ou proaspat sau cea de ou fiert de la tipul 1 - gospodinele/gospodarii care au nevoie de retete de tipul 1, le recomand sa se apuce de reparat avioane supersonice, ca gatitul nu e pentru ei !).
Nevasta-mea e de genul rocket scientist care are nevoie de retete de tipul 1. Sa va povestesc o scurta patanie. Se apuca ea sa faca o ciorba ca a gasit o reteta pe net. Reteta spunea ca se pune carnea la fiert (nu are importanta ce carne, putea fi de crocodil sau dinozaur) impreuna cu legumele taiate cubulete. Zis si facut ! cand sa aleaga spuma, au inceput sa sara legumele taiate marunt pe sita cu care aduna spuma. Eu am intrebat-o daca e sigura ca e buna reteta; ea se tinea sus si tare, ca asa scrie in reteta pe sait: carnea se pune la fiert cu legumele taiate marunt (orice om care a stat in bucatarie un pic mai mult decat sa-si faca un ceai sau o cafea, stie ca trebuie spumuita carnea inainte de a pune legumele). Si atunci am inceput sa am dubii referitoare la reteta; am intrebat-o pe sotie daca scria ca animalul trebuia omorat inainte sa-l bage in oala, sau doar il lega de aragaz cu un picior in oala, sa fiarba numai partea care ne trebuie. Sau daca scria in reteta ca legumele trebuie spala sau curatate de coaja, sau le taiem asa pline de pamant si cu coaja pe ele.
Daca nu stiam sa gatesc, oricum, acela era punctul de cotitura din viata mea in care trebuia sa ma hotarasc ferm, ca cineva trebuie sa si gateasca in familia noastra.

Ingrediente:
- o ceapa medie
- 1 ardei gras rosu, 1 ardei gras verde
- 2-3 morcovi medii
- 1 pastarnac mediu
- 1 patrunjel radacina
- un sfert de telina
- niste oase de vita (optional) - am considerat ca un os fiert da gust mai bun ciorbei. Sa nu iasa un fel de fiertura de capac in zeama de oala, cu ceva legume. Se poate pune niste vegeta in locul osului de vita.
- patrunjel frunze, sare, bulion
- zeama de varza (preferata mea) / bors / sare de lamaie / otet (una dintre ele la alegere); cantitate, dupa gustul fiecaruia. 
Pentru perisoare:
- 600 g carne amestec vita cu porc; am vazut ca se folosesc tot felul de amestecuri: curcan, pui, porc, vita
- o ceasca de orez
- o ceapa medie
- 2 oua
- sare, piper, boia de ardei dulce
- patrunjel frunze



Preparare:
Se pune la fiert osul de vita (daca il aveti) cu ceapa taiata in 4. Daca nu folositi oase de vita, va recomand sa incepeti prin a cali morcovii cu albitura pana se inmoaie putin, sa adaugati ardeii grasi, dupa care sa puneti apa. 



Dupa ce am luat spuma de pe ciorba si osul s-a fiert (evident ca pe os era si ceva carne), am taiat carnea cubulete marunte si am adaugat legumele tocate marunt. 
 


Se pune sare cu moderatie daca folositi zeama de varza (moare, pe intelesul unora), pentru ca si zeama de varza e foarte sarata. 



Intre timp, carnea tocata impreuna cu orezul si cu ceapa tocata marunt si patrunjelul si ouale si sarea si piperul si boia le amestec intr-un castron.


Dupa ce s-au fiert legumele, adica 20-25 de minute, adaug zeama de varza si pun perisoarele cam de dimensiunea nucilor. Evident ca vor fi nuci mai mici, ca strugurii, si nuci mai mari, aproape cat merele. Aveti grija ca orezul se umfla la fierbere si face merele sa fie si mai mari. Daca cumva veti gasi un pepene din carne tocata, spuneti ca ala nu era acolo cand erati langa oala. E un animal care vroia sa va manance ciorba si a picat in oala.



Cand puneti perisoarele in oala, acestea se duc direct la fundul oalei. Pe masura ce se fierb, o sa le vedeti ca au invatat sa inoate pe la suprafata. Dupa ce faceti recensamantul si vedeti ca toate perisoarele au invatat sa stea la suprafata (mi-e greu sa cred ca se ineaca vreuna), eu am adaugat aproximativ un polonic de bulion sa dea un pic de culoare, si o mana de patrunjel frunze, tocat marunt. 



Dupa ce mai da intr-un clocot, e bun de pus in farfurie. Nu va recomand smantana in combinatie cu zeama de varza. Deci, nu serviti cu smantana ! Stomacul meu nu ar rezista la o asemenea combinatie. As da in cufureala numai la mirosul combinat de smantana cu zeama de varza, si nu as mai ajunge la WC. M-as gandi direct ce scutece de schimb am disponibile.




Pofta buna si "Mancati pentru a trai, nu traiti pentru a manca" !

4 comentarii:

  1. Ha, ha, ha, limbajul face toti banii.Trebuie neaparat sa pui niste stelute la cuvinte gen cufureala.Cred ca nici explicatia pentru moare nu a fost suficienta. Dar am si eu o curiozitate. De unde stiu perisoarele sa inoate?

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu traiam cu impresia ca reteta face toti banii ! Dar, pentru cei care nu cunosc terminologia, clarificam: moare = zeama de varza (http://dexonline.ro/definitie/moare); cufureala = diaree (http://dexonline.ro/definitie/cufureal%C4%83). Iar despre lectiile cu perisoarele, trebuie intrebat comerciantul: Bace ! vaca/vitica ta stia sa inoate inainte s-o tai ? Daca da, da-mi si mie de-o ciorba de perisoare ! daca nu, da-mi de-o ciorba cu scafandri de carne tocata !

    RăspundețiȘtergere
  3. Immm... e una din ciorbele mele preferate (noroc ca e post... ca ai fi avut musafiri!).
    Am incercat si eu sa gatesc aceasta ciorba acum cativa ani... Mi-a dat reteta o fosta colega, bucatareasa excelenta! Insa, la mine a fost o mare problema... pentru ca la ea cantitatile erau "ochiometrice"... eu cum nu sunt asa priceputa... am nevoie de detalii (reteta asta cred ca pot si eu sa o fac! E cu detalii!!!). Atunci, ea mi-a zis... perisoarele... iei o mana de carne tocata.... o amesteci cu alte ingrediente... etc. Eeee... eu cum sunt mana larga (de unde sa stiu exact ce inseamna o mana de carne tocata?)... am luat 1 kg de carne tocata... si am inceput eu sa fac perisoarele... si sa le arunc in oala. Asa cum a zis si Claudiu... toate dus initial la fundul oalei si eu am tot aruncat... daaa... toata compozitia dintr-un kg. :)
    Unde sa mai inoate perisoarele? Ca erau saracele inghesiute de mama focului! Asa ca a trebuit sa ies la pescuit si sa scot jumatate din perisoare... ca riscam ori sa moara sufocate, ori sa fac musaca in loc de ciorba. Ma laudam si eu apoi ca asta am vrut sa fac ;)
    Super reteta!

    RăspundețiȘtergere