marți, 28 octombrie 2014

Ciorba "traditionala" transmisa din mosi stramosi

Adevarata intelepciune inseamna sa-ti recunosti propria ignoranta.
"Socrate"

 In weekend pregateam aceasta reteta pentru a 3-a oara in ultima vreme. Si, ca o gospdina destoinica ce sunt, trebaluiam prin bucatarie pregatind ciorba in timp ce RS se odihnea in fata TV-ului. Ii injura pe unii care spuneau ca repartitoarele sunt ilegale, ii recomandam sa schimbe postul. Ii gasea de injurat pe altii care nu stiu ce faceau si ziceau. Iar i-am recomandat sa schimbe. Si, ghinionul face sa pice pe un canal de "gospodine" sau "gospodini" ca mine: un canal de gatit. Si incepe sa-i injure pe aia, ca nu stiu ce macaronar de acolo gatea cu "sos bechamel" si spunea ca e sanatos. Si ca cei care gatesc cu rantas nu gatesc sanatos. Sa mori tu !
Si m-am hotarat sa scriu de acum retetele ca pentru cunoscatori, si sa adaug termenii culinari profesionisti la o legenda pentru tarani sau cei care sunt la prima generatie pe asfalt (prima generatie de oraseni). 
Sa va mai zic ceva: RS nu stie ce e aceea mancare picanta. Adica, nu stia. Prima oara cand am preparat aceasta reteta manca si plangea si suspina ca e inuman de iute. A 2a oara cand am preparat-o, am incercat sa o faca mai putin iute, si la fel a zis ca e insuportabil de picanta. A 3a oara am facut-o nepicanta. Si imi zice pe un ton complice: Auzi, parca nu mai e asa buna acum ca ai facut-o nepicanta. Cine sa mai inteleaga femeile ?

Azi avem ciorba (sau supa) chinezeasca iute acra.

Ingrediente:
- 2 morcovi
- 1/4 telina radacina
- 2-3 tulpini telina frunze
- o legatura ceapa verde

- o ceapa alba (optional)
- o conserva de ciuperci
- un sfert varza rosie mica
- muguri de fasole (daca aveti)
- un ardei gras rosu si unul verde
- 2 oua
- 4-5 catei usturoi

- 3 linguri de ulei
- sare, piper, sos de soia, 2-3 linguri otet, 2-3 linguri amidon
- supa de pui/vita sau supa de lingura (fiertura de vegeta) - vreo 2 litri, in functie de cata ciorba vreti sa faceti
- ardei iute sau ceva sos picant care sa se simta in 2 litri de supa




Stiu, sunt multe ingrediente, dar, credeti-ma, si gustul e pe masura !

Preparare: 
Intr-un castronel, amidonul se amesteca cu 3 linguri de apa rece.
Usturoiul maruntit si ceapa taiata "julienne" si se pune in uleiul incins la calit. 

  
Dupa vreo 30 de secunde se adauga morcovii si telina radacina taiate "paysanne".





 Dupa inca un minut in care se amesteca morcovii sa ii "prinda" focul incepem sa adaugam legumele zemoase: ardeii grasi si ciupercile taiate "macedonie".


Dupa 1-2 minute cand incep sa-si lase zeama legumele, se adauga tulpina de telina taiata marunt, germenii de fasole (daca exista) si ceapa verde taiata marunt.


Dupa vreo 2 minute de ametit legume in wok, avem 2 variante: 1. sa adaugam supa direct in wok daca avem un wok destul de mare, si 2. sa avem oala cu supa incalzita pe un ochi de aragaz alaturat si sa turnam legumele din wok in acea oala. Eu le-am incercat pe amandoua, si iese la fel de buna.


Se adauga sos de soia cam 3 linguri (sos light) si o lingura (sos dark), si ardeiul iute.


Se lasa sa dea intr-un clocot, si se adauga ouale batute si otetul. Se adauga amidonul si se amesteca jumatate de minut. Amidonul da o textura gelatinoasa compozitiei.
Trebuie avut grija ca supa sa nu iasa chiar o zeama clara, daca mananci dintr-o farfurie luminarc sa-ti vezi ciorapii sau ce model e pe fata de masa, cum sunt ciorbele pe la restaurante. Aceasta supa trebuie sa fie mai consistenta.

Legenda:
RS (rocket scientist) = nevasta
Legenda pentru prima generatie pe asfalt:
JULIENNE (julien) = fâșii lungi de 2 – 4 cm și subțiri ( aprox. 2 – 3 mm)
PAYSANNE (peizan) = tăierea legumelor în grosime de 1 – 2 mm, în diferite forme: rondele, pătrate, triunghiuri, jumătăți de rondele 
MACEDONIE = cuburi mai mari, 5 mm x 5 mm

Un comentariu:

  1. Dupa indelungate incercari de a lasa un comentariu vreau sa va spun doar atat. Am mancat aceasta ciorba direct de la sursa. Adica la proprietarul blogului. Si a fost ....WAW.
    Mi-am zis, ca o gospodina desavarsita si mai ales modesta: ce poate fi atat de greu, cu siguranta pot sa o fac si eu.
    Ca sa fiu indulgenta cu mine as putea sa spun ca a fost bunicica. Am mancat deja vreo 3 portii, dar sotul meu ......mi-a cerut un colt de paine. Nu cred ca mai sunt necesare alte cuvinte. Asta dupa ce am concluzionat amandoi cand am plecat de la mai sus amintita vizita ca nu era frumos din partea nostra daca mai ceream un repetir dupa ce am fost serviti cu cate doua portii.
    V-am dat toate detaliile ca sa va puteti da seama cat de buna e aceasta supa-ciorba si ca merita sa incercati retetele pe care Claudiu ni le impartaseste.
    Din pacate nu vad comentarii de nici un fel. Oare pt ca nu reusiti, ca mine, sa le lasati sau pentru ca nu ati incercat reteta?
    Eu cred ca e o problema cu comenturile, care asteptam sa fie rezolvata cat mai repede, pentru ca daca pateati ca mine aseara.....dupa ce am pus toate ingredientele in oala si am constatat ca mi-a ramas in sacosa o varza rosie sigur sareati cu intrebarile, bine, bine dar varza cand o punem la "inotat" sau la "ametit"in oala?
    Asta este tot ce am de spus deocamdata. Va invit pe toti sa intrati in concursul cine-si lauda mai tare mancarea si mai ales cine crede ca gateste cel mai bine.
    Il provocam pe Claudiu sa ne scrie toate retetele bune pe care le gateste, noi sa incercam sa le gatim si apoi binenteles sa ne laudam.
    Sambata e urmatoarea provocare. Fiti pe faza!!

    RăspundețiȘtergere