joi, 6 martie 2014

Ciorba de cartofi cu tarhon si nelipsita ceapa

Pentru a inventa, ai nevoie de o imaginatie grozava si o stiva de vechituri.
Thomas Alva Edison"

Asa cum spuneam zilele trecute, in familia soacra-mii, ceapa este sport national. Daca faci o ciorba de cartofi, e blasfemie sa o mananci fara ceapa rosie. Ardeiul iute merge, dar nu asa de bine ca ceapa.
Tarhonul (Artemisia dracunculus), pentru cei care cred ca este un animal care traieste in ograda omului, este o planta aromata folosita drept condiment (asemenea mararului, patrunjelului, etc) la ciorbele de cartofi si fasole, la fripturi, salate.
Lipsa afumaturii nu se datoreaza postului Pastelui in care am intrat (eu nu postesc pentru ca scrie pe o bucata de hartie ca nu se mananca produse de origine animala); asa este reteta. Normal, daca aveti scaricica sau ciolan afumat, sau orice fel de afumatura, gustul e mai bun. Ciorba asta de cartofi fara carne e un fel de compot de legume. Daca faceti o echivalenta, ca fiecare leguma sa fie inlocuita cu un fruct, obtineti cel mai bun punch pe care l-ati servit vreodata. Fara tarhon !



Ingrediente:
 - 5-6 cartofi
 - 1 ceapa
 - 1 ardei
 - 1 morcov
 - albitura (1 patrunjel, 1 pastarnac, un sfert de telina)
 - pasta de tomate / bulion / suc de rosii
 - vegeta
 - tarhon - eu folosesc tarhon murat pus de parintii mei. Mi se pare ca tahonul din comert, acela uscat la plic, are aroma de menta sau de alt condiment, numai de tarhon nu. Este ca si cartofii chips, cu gust de orice numai de cartofi nu - gust de aripioare de pui, gust de bacon, gust de mici; Bai oameni buni ! daca vreau bacon, mananc bacon, nu cumpar cartofi cu gust de bacon ! Ma opresc aici cu rationamentul, ca mai aveam o teorie asemanatoare cu prezervativele.
Va recomand sa intrebati prin piete la comercianti, ca aveti mari sanse sa gasiti tarhon cu aroma de tarhon.

Preparare:
 Intr-o oala, ceapa taiata cubulete se caleste in putin ulei pana devine sticloasa. Morcovii cu albitura si ardeiul, taiate cubulete mici, se adauga peste ceapa si se mai lasa putin sa se inmoaie. Se toarna apa si se lasa sa fiarba. Cantitatea de apa se dimensioneaza in functie de cantitatea de legume. Daca puneti prea multa apa, iese o zeama mai clara; daca puneti apa prea putina, o sa obtineti o grozava tocanita de legume (mai prajiti repede un snitzel si spuneti ca asta ati vrut sa faceti).
La sfarsit, cand morcovii si albitura sunt fierte, se adauga si cartofii taiati cuburi. Teoria sotiei este ca aceste cuburi de cartofi trebuie sa fie mai mari decat cele de albitura sa poata fi diferentiate (de parca stomacul digera preferential: asta e cartof, il diger primul; asta e telina, o las ultima la digerat; vai, am confundat cartoful cu telina si trebuie sa diger telina prima data). Dar ii fac pe plac, doar este degustatorul meu principal si isi asuma cele mai mari riscuri. Daca dau gres cu vreo mancare, veti citi de reteta de coliva. Si nu va fi pentru mine (iarasi glumesc).
Odata cu cartofii, puneti si putina vegeta (baza pentru mancaruri). Numai dupa ce cartofii sunt fierti sarati ciorba la gata, deoarce cartofii trag multa sare si o sa vi se para zeama nesarata. Eu am patit urmatorul lucru: am tot pus cate putina vegeta, am tot gustat, am mai suplimentat si cu sare ca mi se parea ca nu e destul de sarata zeama. Papilele mele se obisnuiau treptat cu gustul sarat, si, la final, a iesit o saramura de mai mare dragul. 
La sfarsit de tot, aruncati in oala tarhonul maruntit (aveti grija daca este murat, are si acesta sare destul de multa), si puneti si 1 lingura de pasta de tomate / bulion / un pahar de suc de rosii. Lasati sa mai dea intr-un clocot. Se serveste cu nelipsita ceapa !

Pofta buna si "Mancati pentru a trai, nu traiti pentru a manca" !

Un comentariu:

  1. Incerc sa-mi dau seama daca pui bazele unei afaceri cu delivery bucatarul la pachet, asa cum am mai discutat(si in cazul asta sper sa beneficiez de pretul promotional deja aprobat) pentru ca daca afacerea e cu delivery mancare sanatoasa de la Claudiu de acasa s-ar putea sa fii in pierdere tot timpul cat gatesti dupa principiul bun pui bun iese sau doresti sa te afirmi ca un pamfletar de carti de bucate pentru care ai primii in primul rand premiile de originalitate.

    RăspundețiȘtergere